Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


        A magyar jellegű vasút modellezésébe bele tartozik a    

jellegzetes hazai vasútállomások, megállóhelyek,                    

terepelemek készítése is.                                                         

        A gyártók még nem kényeztetnek minket semmilyen        méretarányban egy igazi magyar épülettel. Talán a legjobban  magyarosra sikerül épület a H0-ban kapható Selye                  állomásépülete. Az se tükrözi teljesen a valóságot, hiszen az is egy külföldi épület magyarosítása. Azonban ha                kompromisszumot kötünk saját magunkkal akkor igen csak       kedves, magyaros állomást hozhatunk létre. TT méretben       viszont még ennyi sincs. Ugyan kaphatóak nagyon kedves és     szépen kidolgozott külföldi épületek, azok viszont                   egy magyar tájképbe semmi kép nem illenek bele.   A másik dolog hogy rengeteg épületmakett dobozára rá van írva hogy H0; TT, vagyis, egyik méretarányhoz sem jó igazán.Az első épületem amit egy a valóságban is létező épület tervrajzai alapján készítettem el mérethelyesen, akkor döbbentem rá hogy a gyári épületek akármilyen méretarány is  van a dobozra írva kicsik. Az általam épített épületbe legalább 4 darab gyári hasonló jellegű és ugyan olyan méretarányú ház fért volna bele. Leméregettem a gyári maketteket és kiszámoltam hogy azokban a házakban a valóságban csak kb 1x1m-s vagy  még kisebb helységek lennének benne.       

        Ha egy adott helyszínt szeretnénk modell asztalunkra   varázsolni akkor végképp elkerülhetetlen, hogy saját kezűleg készítsük el az épületeket. Két egyforma állomás nincs,           mindegyiknek meg van a maga sajátossága még akkor is ha      azok a vasúti szabványok szerint épültek, mert mindenhol       másak a környezeti tényezők, mások az emberek is.   A modellvasúti szempontból talán a vidéki állomások és megállóhelyek leképezése a legkönnyebb, ugyanis ezeknek a helyigénye a legkisebb, ami ha tartani akarjuk magunkat a méretekhez akkor előnyös. Tegyük fel hogy négy Bah kocsiból álló szerelvényt egy V42 mozdonnyal akarunk közlekedtetni akkor annak teljes hossza eredetben 12290mm+4x23760mm=107330mm ugyan ez 1:120-ban 894,4mm vagyis minimum 1 méternek kell lennie az állomás vágányainak hosszának hogy az valósághűnek hasson.

         Mindezek a tapasztalati tényezők tudatában terveztem el hogy egy szabványos TT méretű modulra megépítem Tiszalúc megállóhelyét.  A munkát fotózással és a helyszín bejárásával kezdtem. A felvételi épületet 1,5mm-s kartonlapból készítettem el. A dolgom nem volt nehéz hiszen egy lapos tetetős egyszerű épületről van szó. A kartonlapra felrajzoltam az ablakok, ajtók helyét és egy éles pengével kivágtam azokat. A falakat összeragasztottam és három darab a falak közé pontosan illeszkedő téglalapot vágtam még pluszba ki. Az egyik a földszint, a második az emelet, a harmadik a tetőre került. A tető téglalapjához ragasztottam egy attól minden irányba 5mm-el nagyobb darabot ami ténylegesen a tető lett. Ugyanis a tetőt levehetőre terveztem ezért a kisebb téglalapra azért van csupán szükség hogy a tető vissza helyezésekor pontosan ugyan oda kerüljön vissza.

Kép  

Kép

Kép

 Kép

Kép

Kép

A tető lefele fordítva.

 Kép

       Kép

     Kép

Kép

Az állomás a valóságban.

 A téglamintázatot és a helységtáblát számítógéppel készítettem el, és kinyomtattam egy sima fehér papírra. Kivágtam majd a helyükre ragasztottam. Az épület homlokfelületén lévő helységtábla eredetileg kivilágítható lámpatestekből áll. A tábla megvilágításától ugyan eltekintek viszont az armatúrák vastagsága miatt a egy karton lap darabkát a tábla alá vágtam a térhatás eléréséhez.

A lépcsők elkészítése nagyon egyszerű. Arányosan egyre kisebb téglalapokat vágtam ki a kartonból és ezeket egymásra ragasztottam.

 Kép

 Kép

 TTe modul:

A modulok mérete 30cm X 50cm. A magyar kisvasutak világát igyekszem megjeleníteni rajta. Megpróbálom szépen összefűzni a síkvidéki kisvasutat és a hegyvidéki LÁEV tájait.

A modul egyik végén egy hurkot tervezek, a másik végén egy kétvágányos állomással igyekszem megoldani a körbejárhatóságát az egész modulrendszernek. Jelenleg még csak két modul van készülőben. Nyolc közbülső és két szélső modul megépítését tervezem egyenlőre.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

g.gabo88@freemail.hu

(Gnandt Gábor, 2010.06.25 23:26)

Jó Estét !
Érdeklődni szeretnék,hogy van-e tt-s tanya/farm/ tt-s állatokkal valakinek eladó ?? Mert engem érdekelne!

Köszönettel:Gnandt Gábor

Gratulálok

(modellvasutas, 2010.05.06 16:20)

Nagyon szép lett sokat járok arra az állomásra és ha a környező terepet hasonlóra építenéd,akkor nagyon ütős lenne :)

Lantos Attila 7342 Mágocs

(lantosattila@magocs, 2010.03.21 12:20)

Keresek régi Berliner TT vonóhorgot

tomy4@mailbox.hu

(Rutkai Tamás, 2009.12.13 09:50)

Hello!
Hol tudok Mk 48-as mozdonyt beszerezni?

nota.imre@chello.hu

(Nóta Imre, 2009.10.29 22:39)

Szia! meg vagyok döbbenve! Nem nagyon találok szavakat! Codálatosak a maketteid! Főleg az Mk48-as! Jól esik, hogy a Lillafüredit csinálod! Mert miskolci vagyok és mozdonyvezető! A lúci állomásépület is a szeren van! Ha lesznek képek szivesen fogadnám őket az e-mail címemre! Én nem vagyok híve a TT nek elég labilis futása miatt! De van TT-s modellem gyerekkoromból! Eladásra is csinálsz makettet?
Üdv!

dezso.balazs@yahoo.com

(zsolty, 2009.10.13 15:42)

ugyes vagy es ha akarsz kerlek kuldjel erre az e mail cimemre meg iljen modeleket amiket keszitettel
dezso.balazs@yahoo.com

:D Grat :D

(Tommy50, 2009.07.18 23:22)

Ügyes Gratulálok :D Jó lett