Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TTe Bax kocsi

2008.07.03

        A hazai kisvasutak jellegzetes személykocsija a Bax vagy    Ba(w) jelű kocsik. Ilyen kocsikkal és az Mk48 sorozatú diesel mozdonyokkal igazán magyar kisvasúti üzemet valósíthatunk meg. Pontosan ezért esett a választásom erre a kocsitípusra a személyszállítás esetében. Ráadásul a LÁEV-nek is van belőle, tehát alaposan szemügyre tudtam venni, körbefotózni még mielőtt nekiláttam volna a munkának.  A LÁEV honlapján találtam egy elég jó jellegrajzot is, ami sokat segíteTT. A jellegrajz alapján elkészítettem a modell elkészítéséhez szükséges rajzokat és nekiláttam a munkának. 

Az oldalak elkészítésével kezdtem, mert az ablakok kivágása elég sok időt és türelmet vesz igénybe. Sztirol lapra felrajzoltam a vágások helyét, úgy hogy a két oldalfalat egy anyagra, egymásnak szembe fordítva (ahogyan a képen is látszik), így a megrajzolt ablakok biztos hogy egyforma méretűek. Az ablakokat a vonalak mentén vonalzó mellett egyoldalra köszörült szikével vágtam ki, majd utánna reszeltem.

 

Kép

A kocsi végeinél, a járműszűkítésnél, a törésvonalat mélyen bekarcoltam és ezen vonal mentén megtörtem az anyagot. A kocsi végeit és a belső falakat is elkészítettem, amelyek méretei meghatározzák a kocsi szélességét is egyben. Felragasztottam a helyükre a belső falakat és ezt követően a kocsi végei kerültek a helyükre, így a jármű szűkített rész is készen lett. 

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

A tető elkészítésével gondban voltam kicsit, mert a több irányba is hajlított alakzatot a legkevesebb alkatrészből szerettem volna kialakítani. Végülis ezt a számot sikerült 3-ra csökkenteni. Kivágtam egy a tető keresztmetszeti ívével azonos ívű műanyag lapot. Ezzel a lapocskával ellenőriztem a tető hajlásának helyességét. Tetőhöz egy a kocsi hosszával megeggyező viszont attól 3mm-el szélesebb sztirol lapot használtam. Az így kivágott lapra hosszában 2mm-ként gyengén bekarcolgattam az ívbe való alkítás segítése érdekében. Egy teljesen hengeres alkú kb. 9mm átmérőjű tollra kezdtem hajtogatni a téglalapot a (karcolásokkal befelé), ami előbb-utóbb fel is vette a kívánt formát. Oda kellett viszont figyelnem arra, hogy az anyag képes kissé kirúgni magát. A tetőt a helyére ragasztottam. Mivel kissé szélesebbre hagytam mint maga a kocsiszekrény, ezért a fölösleget levártam. A szűkített résznél külön ragasztotam meg a tetőt, mert itt nem feküdt fel a kocsiszekrényre. A fölösleget itt is eltávolítottam, majd elkezdtem végleges formára csiszolni a tetőt. A kocsi két végén keletkező nyílásba befaragtam egy-egy pontosan odailő darabot, beragasztottam és összecsiszoltam az egész tetőt.

Kép

 

Kép

Kép

Az alváz egy, a kocsiszekrénybe illeszkedő lap. A forgóvázak forgócsapjai részére apró furatokat készítettem rajta. A forgóvázak PIKO N-s teherkocsiból származnak, melyeknek  a tengelytávolságai megegyeznek a Bax kocsiéval. A forgóvázak kerékpárjai szerencsére olyanok hogy percek alatt át tudtam mindet alakítani 6mm-s nyomtávra, csak a nyomkarimákból kellett leszedni  egy picikét. Az alvázon képezett két furat mellé jobb és baloldalra egyarán egy egy 1x1mm-s kockát ragasztottam. Ezek a kockák az alátámasztási pontok a forgóváz és a kocsiszekrény között, továbbá biztosítják a kocsi jó futását ívben és emelkedőben. A forgóvázak laza csavarkötéssel kerültek rögzítésre az alvázhoz.  

Kép

 

Kép

Kép

 

Kép

Kép

Kép

Kép

 

Kép

 Folyt. köv.  

 

 

A mappában található képek előnézete


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

áki

(áki, 2009.07.21 15:47)

helló ha nincsen ilyen anyagom akkor mit használlyak