Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


MÁV 492 gőzmozdony modellje

2009.05.08

Kép

A 492 sorozatú keskenynyomközű mozdony megépítéséhez már régóta készültem mindhiába.  A legnagyobb problémát a motor mérete jelentette mire végül is rátaláltam egyre ami megfelelt, igaz csak a hosszabb főkeretű fatüzelésű gépekhez. Amelyek információim szerint szolvákiában közlekedtek.

A mozdonyt a mozdonysátor elkészítésével kezdtem. A mozdonysátor oldala illetve a víztartályok egy anyagból lettek kivágva.Közéjük ragasztottam a jól bevált revel ragasztóval a homlok illetve hátfalat. A víztartály eleje teteje és a konyha teteje is a helyére került. Ezek kicsi sztirollapocskák lényegében. A ragasztó megkötése után helyére ragasztottam a kazánt ami egy gyermekgyógyszer adagolóból és egy filctoll összeragasztásával készült. A Füstszekrény egy sztirol lapocskával lett lezárva amit a füstszekrényhez (filctoll) ragasztottam és összecsiszoltam. 

Kép

Kép

Kép

 A mozdony kezdete felvenni a jellegrajzon lévő formát.

A következő a főkeret elkészítése volt, ami már 1mm-es lapból készült mert nem csak díszítő elem hanem a hajtásból származó erőket is ennek kell felvennie.A kis nyílásokat hegyes szikével vonalzó mellett vágtam ki. majd finom tűreszelővel távolítottam el a sorját illetve igazítottam mérethelyesre. A kerekek csapágyainak furatainak, pontos kijelölése után acéltűvel bepontoztam a furat helyét majd több menetben kifúrtam.A keret összeállítása után kerültek a helyükre a kerekek. A pontos fúrás miatt elértem hogy minden kerék felfekszik a sinre.

A motor a mozdonysátor kapott helyet. Egy csiga segítségével kapcsolódik ahhoz a fogaskerékhez ami a két belső tengelyt hajtja. A két szélső kerék a közbenső kerekről kapják a meghajtást, egy -egy kis fogaskerék közbeiktatásával. Először egy fogaskerék konzolt építettem amibe mind a három közlő fogaskerék kapott helyet. Nem jártam sikerrel mert már nem tudtam szabad kézzel azt a pontosságot produkálni mint amit ez megkíván volna. Így a három fogaskerék külön külön konzolt kapott. Először a középső került a helyére ami a motorhoz is csatlakozok. Hosszas állítgatások után simán kapcsolódott a kerekekhez. Majd ugyan ez történt a két kicsi közlő fogaskerékkel is. A motor elhelyezése után a próbaindítás következett ami sikeresen zárult. A mozdony önálló mozgásához meg kellett oldani az áramszedést a kerekekről. Áramszedő lemezkének magnókazetta szalagfeszítőjét használtam. A lemezeket hosszában elvágtam majd középre vékony vezetékeket forrasztottam. U alakúra hajlítottam majd a kis közlő fogaskerekek konzoljára ragasztottam, úgy hogy a lemezek végeinél símuljanak a kerekek futófelületeihez. A mozdony mind a 8 kerekéről szedi az áramot ami satbil, akadozásmentes futást eredményezett.    

Kép

 

 

 

Kép

Kép

Kép

Kép

 

A mappában található képek előnézete


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

ttvasut.eoldal.hu

(szerző, 2015.11.09 22:31)

Igen A kisvasut.hu-ról

chanelgaming14000@gmail.com

(Csattila10, 2015.11.09 17:25)

Szia meg tudod mondani hogy a jellegrajz honan van

http://tt.gportal.hu

(Asztalos Dani, 2009.05.11 14:54)

Szia!
A hajtását miből, hogyan csináltad?
Üdv: Dani
http://tt.gportal.hu