Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TTe MK48

2009.06.06

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Az MK48-s mozdony, sztirol lapokból és egy két alkatrész floppy lemezből készült, jellegrajz alapján. A jellegrajzot a méretarányhoz való méretekhez igazítottam olyan pontosan a mennyire csak lehet az eredeti mozdony adatai alapján. Hiába a pontos jellegrajz, valamilyen oknál fogva nem sikerültek kifejezetten jól a géptérajtók, mert hiába készítettem el már harmadszor a gépteret valahogy mindég hiba csúszik bele. Hiába derékszögelek olyan hihetetlen pontosan, mire a helyére kerülnek az alkatrészek mindég van valami elcsúszás. A géptérajtók dőlnek egy picit, amelyek úgy készültek, hogy a sztirollapra vékony ceruzával berajzoltam az ajtók helyeit és a hűtőbordázatot. A derékszögekre végig odafigyeltem. (Mint végülis kiderült hogy a derékszög vonalzóm nem derékszögű, ami a hibát okozta.)  Aztán vékony acél tűvel vonalzó mellett bekarcoltam az ajtókat és a szellőzőket. Pengével kivágtam az oldalfalakat majd helyükre ragasztottam. Lényegében a fülke is ezzel a módszerrel készült azzal a különbséggel hogy ott ki kellett vágnom az ablakokat. A fülke oldalainak belső éleit 45 fokos szögben le kellett csiszolnom az 1 mm-es anyagvastagság miatt,  mert a homlok oldalakon, ha átlapolással dolgozok, akkor az ablakok külső részénél nem maradt volna anyag ha már mérethelyesen akarok dolgozni. Ez a megoldás egyszerűbbnek tűnt mint átlapolással dolgozni és jó sokat csiszolni. A tető 0,2mm-es vékony műanyag lapból készült, amit egy CD-romból nyertem ki. 

       Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

A forgóvázak is sztirollapból készültek, persze ezek is csak többszöri  próbálkozásra lettek jók, mert először nem estek egy síkba a kerekek tengelyei ezért billegtek. Másodjára a forgóvázak tengelytávolságai különböztek stb..

A kerekek a PIKO N BR 118-as mozdonyából valók. Ezek méretbe megfelelnek, fogaskerekek vannak a tengelyükön  és a nyomtávot is át lehet 9mm-ről 6 mm-re állítani. A forgóvázak külső csapágyazású megoldását választottam, mert több hely marad így a hajtáshoz. 

       A hajtott forgóváz ahogy az a képen látszik is borzasztóan egyszerű mindössze 4db. fogaskerékből áll. A csigahajtást egy PIKO N BR 65-ös rom mozdonyból vettem ki, és egyszerűen beragasztottam úgy hogy a 2 tengely fogaskerekét hajtsa a BR 65-ös ből nyert hajtás. Ez a megoldás olyan jónak bizonyult hogy ha kiveszem a csigakereket, akkor üveg lapon elgurítva is simán , könnyedén mozog eggyütt a 3 fogaskerék. A motorral hajtott próbán is kiválóra vizsgázott az erőátvitel. Csendes és könnyen mozog. 

Kép Az áramfelvételt borzasztó egyszerűen meg tudom oldani ugyanis a PIKO kerekek jó lehetőségeket adnak rá. Például hasonlóan mint a BR 118-ban, vagy úgy mint a TT BR 81 -ben.

Kép

     Mint ahogyan a fotóalbumban is látszik a fenti mozdony         elkészült és már meg is élt egy kiállítást.  Mivel ez N-es          síneken fut (ami TT-ben az 1000mm-es nyomtáv                        lekicsinyítésének felel meg) ezért elhatároztam hogy             megépítem a 6mm-es nyomtávon futó testvérét. Azért mert   a 760mm-es nyomtáv van elterjedve legjobban                         kis hazánkban. A részletekre és a kidolgozottságra még          nagyobb hangsúlyt fektetve, neki is láttam.                                

 A munkát az alváz elkészítésével kezdtem. Már itt jobban törekedtem az eredeti mozdony le utánzására, ami ebben az esetben a Dombrádon kiállított szebb időket megélt Mk48 2020-as mozdony. A kiindulási alap egy a mozdony alvázának megfelelő hosszú és széles műanyag téglalap volt. Az alváz a két végénél picit keskenyedik. Ezeket a részeket levágtam, majd a lépcsők helyei kerültek kivágásra. Elkészítettem a hosszgerendákat és a mellső lemezeket, majd felragasztottam az alvázra. A keresztgerendákból csak azokból látszik egy kicsiny rész amibe a forgóvázak forgócsapja csatlakozik. Ezekhez pici téglatesteket készítettem és helyükre ragasztásuk után ferdén lecsiszoltam. A látvány máris meggyőzőbb lett.

Az alvázat kis időre békén hagytam és a felépítményre koncentráltam. A fülke elkészítésével folytattam a munkát.  A jellegrajzom nem elég pontos ezért segítségül felhasználtam néhány fotót amit a LÁEV mozdonyairól készítettem pontosan erre a célra. Az eredmény szemmel látható hiszen a fülke oldalain és az ajtókon az ablakok nagyobbak lettek mint az előző mozdonyon. (Ami azon is korrigálásra került) Az ablakok hasonlóan készültek mint az előző gépen, viszont vékonyabb anyagból és nagyobb pontossággal. Az ablakok vonalai határozottabbak lettek mert egy pengekészlettel szaporítottam a szerszámaimat, amiben találtam egy olyan professzionális pengét amivel jó el  tudtam távolítani a reszelés csiszolás után maradó picike szőröket. Mindezek ellenére 5 db fülkét készítettem el mire egy végre megfelelt az elvárásaimnak, mert vagy nem lett szimmetrikus, vagy túl nagyra sikeredtek az ablakok, vagy eltört az anyagom. Ezért új módszert fejlesztettem ki. Az elemek vonalait belekarcolom egy jóval nagyobb anyagba. Kivágom az ablakokat, méretre reszelem, csiszolom és ezt követően vágom csak ki magát az elemet. A kivágás úgy történik hogy picit a vonaltól kintebb teszem a tolómérő szárát annyira hogy éppen ne legyen látható a bekarcolt vonal.  A tolómérő szára mellett pengével addig vágdosom az anyagot míg az ketté nem esik. A vágási éleket lecsiszolom, az alkatrészt mérethelyesre alakítom. A vágási élek csiszolására azért van szükség mert a pengével való vágáskor lényegében egy V alakú barázda keletkezik, ami a műanyag lap kettéhullása után egy döntött vágási él. Ez az él mivel nem merőleges az oldalára, ezért ide merőlegesen alkatrészt ragasztani eléggé bajos. A géptereket és a tetőt az első gépével teljesen azonos módon készítettem el, csak véknyabb anyagból. A fülkére az ablakok fölé feltettem az esőcsatornákat (az első gépen nincsenek). A preciziós pengével elvéknyítottam amennyire csak lehet. Felragasztottam a tetőt és a kipufogót a helyére.

A géptereket és a fülkét összeragasztottam. Az így összeállt felépítmény alját egybecsiszoltam hogy az alváz síkjához minél jobban illeszkedjen. A felépítményt az alvázhoz ragasztottam. Most már kezdett meggyőző lenni a látvány.

Az alváztól hiányoztak még a lépcsők. Az alváz négy sarkára a lépcsők lényegében egy munkafázisban készültek el. Egy kisebb műanyag lapba bekarcoltam a lépcsőket hátulról tartó idomok magasságát (4mm). Kivágtam a rajtuk lévő nyílásokat. A karcolás mentén levágtam a fölösleget majd 4 részre vágtam. Magával a lépcsőkkel is ugyan így jártam el annyi különbséggel, hogy nem kellett azokon nyílásokat készíteni, viszont egy- egy sarkat le kellett róluk csapni.

A fülke lépcsőjénél is ragaszkodtam az eredeti mozdonyon lévő kialakításhoz. Ezért négy darab L formát vágtam és ezek közé ragasztottam be a lépcsőfokokat. Ezt az elkészült lépcsőt a helyére ragasztottam és már csak ott csiszoltam rendesen formájára, mert olyan apró hogy különben nem tudtam volna megfogni.  

A gép jobb oldalán lévő légtartályokat A Fuggerth féle személykocsik tetőszerelvényeiből alakítottam ki. Az alkatrészekről a kicsi csapokat levágtam, az aljukat síkba csiszoltam. Egy légtartály 2db. tetőszerelvény alkatrészből állt össze. A két alkatrész közé bevágtam egy 1mm-es műanyag lapot, mert simán a két alkatrészt összeillesztve nem adja ki a teljes kör alakot. A lapocskát a tarály formájához igazítottam, majd összecsiszoltam és a kész tarályokat feltettem a helyükre. A bal oldalon a fülkelétra altti tarályt egy TT V36 mozdonyromról vágtam le és ragasztottam fel helyére.

Kép

Kép

Kép

KépKép  

Kép

Kép

Kép

Kép

 

Kép

Kép 

Pár folyamatábra a készülő gépről:

Kép

A téglalapból kialakított alváz.

Kép

Készülnek a fülke frontoldalai.

Kép

A Fülke és már a részben összerakott alváz. 

Kép

A további csiszolásra váró géptér.

 Kép

A mozdony összeállítva szemrevételezésre.

 

 

Kép

 

Kép

Elkészült a hátsó géptér is.

 

Kép

 A gépterek csiszolása úgy történik hogy a két géptereket először összeragasztom egy műanyag lapon. Majd teljesen egybe csiszolom őket. Erre a megoldásra azért van szükség, hogy a két rész teljesen egyforma legyen .

Kép

Kép

 

Kép

Mk48 2020

Kép

Kép

A két géptér egymáshoz van ragasztva és egybecsiszolva így biztos hogy egyformák lesznek. Az összeragasztás egy olcsóbb fajta pillanatragasztóval csináltam hogy amikor ismét ketté kell választani a két gépteret szikével könnyen meg tudjam tenni. A ragasztási felületeket finoman körkörös mozdulatokkal csiszoltam le. A fülkével többszörösen összenézetem hogy mikor tökéletes az illesztés. 

  

Kép

Kép

 

Kép

 

Kép

Kép

 Néhány kép egy hajtott forgóvázról. Ennél már kiforrottabb megoldásokat alkalmaztam, igaz bonyolultabbat is. A felhasznált kerekek is már Roco N darabok 6mm-s nyomtávra állítva. Működik is nagyszerűen. Még hogy nem lehet ilyen kicsibe kézzel hajtást gyártani! Igaz nekem is csak a negyedik nyerte el a tetszésemet. A modellezés már csak ilyen türelemjáték.

 

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

 

Kép

Kép

Kép

 

Kép

Kép

Még egy Mk48-s hajtott forgóváz. Egyszerűbb mint az előzőé és könnyebben is mozog. Az 5 fogaskerék helyett ebben már csak 3 van. Ebből adódóan nem terheli, az így is elégé pici motort, mert 2 fogaskerék kapcsolódásainak és csapágyainak súrlódását nem kell leküzdenie.

 

Hátránya hogy a kardántengely csuklópontjai jobban megtörnek kanyarban, mert a csiga a forgóváz közepén foglal helyet, így a csuklópont és a forgóváz forgási tengelye nem esik egybe. Mindezek ellenére a használt kardántengely lehetővé teszi a sima futást.

 

A mappában található képek előnézete Mk48

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

hobort@citromail.hu

(MDzsi, 2010.04.01 18:13)

Üdv!Gratulálok a modellhez!Nagyon szép,precíz munka!
Én is készítek egy MK48-ast H0e-be,a lámpát hogyan oldottad meg?
Még az is érdekelne,hogy a festést is hogy oldottad meg,mert én vékony műanyag lapokból építem,papíralátét,és elég "csúszós" a felülete.
Ezért azzal vagyok bajba,hogy milyen festék a jó?
Előre is köszönöm!

benikei@freemail.hu

(beni, 2009.06.25 15:43)

nagyonjó

www.csehmodell.hu

(Balkay András, 2009.04.17 22:35)

Hi
javasolnám a CNC technológia igénybevételét. Pont ezt a gépet csinálom megrendelésre HOe méretben. A gépóradíja kijön kb 15-20 ezerre, viszont bármelyik alkatrészt bármennyi példányban lehet utánrendelni, ha nem sikerülne.
További sok sikert.