Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TTe C-50

2008.03.20

Kép A C-50-s keskeny nyomközű mozdonyok csaknem az összes keskeny nyomközű vasútvonalon teljesítettek, teljesítenek szolgálatot. Létezik külső illetve belső csapágyazású kivitel. Nekem a belső csapágyazású kivitelre esett a választásom, mert a szerkezei elemekből így a modell szerkezeti elemeiből is kevesebb látszik. Ezeknek a megépülésük korára jellemzően borzaszóan egyszerű formavilággal rendelkező mozdonyoknak a modellezése nem egyszerű feladat a TTe építési nagyságban.

Egy TTe méretű C-50-s mozdony elfér egy kindertojásban, szóval nagyon kicsi és hogy ez az apró mozdony működjön is végképp nagy kihívás volt számomra.Kép

Felhasznált anyagok: floppy lemez, Piko N BR 118 mozdony kerekei, sztirol lap, régi kazettás magnók mechanikus számlálója, nagyon kicsi motor és az audio kazetták rézlemez szalagfeszítői áramszedőknek.

Mint általában most is a karosszériával kezdtem a munkát.  Lényegében csak pici kockákat kellett gyártani melyeknek 1-2. oldaluk hiányzik és pici nyílásokat kellett vágni az ablakoknak, ajtóknak. A kockák összeragasztása után alapjában már kész is volt a mozdonyszekrény csak apróbb simításokat végeztem. Meg kellett oldani hogy a karosszéria belülről telesen üreges legyen és a hajtás számára elég hely legyen (máramennyire egy ekkora modellben lehet elég helyről beszélni). Belül az összes fölösleges élt sarkat kireszeltem. A hűtőrács modellezésére, a vékony CD tok recés szélét használtam fel. A géptérajtókat vékony műanyag fóliából vágtam ki és aztán felragasztottam a helyére. A lámpák, a Fuggerth kocsik kapaszkodóinak az öntőkeretéből készültek. Az ablakokhoz lamináló fóliát használtam. Az ütközők helyére N-es kuplungokat ragasztottam fel. A kipufogó és a fékcsövek drótból készültek.

 Minden esetben törekedtem az építési nagyságnak megfelelő méretek betartására.

Kép A  hajtás számára 1mm vastag sztirol lapból készítettem egy keretet ami pont elfér a kaszni alsó részében és magában foglalja a kerekek csapágyait is. Mint az eredeti mozdony a modell is külső csapágyazású lett. mert a belső csapágyazás esetén nem lettem volna képes olyan hajtásláncot építeni ami elfért volna a kasztniban. Ezzel a megoldásal viszont lehetőségem nyílt egy egyszerű csigakerekes hajtásra. Kép A csigakerekeket és fogaskerekeket egy régi kazettás magnó számlálójából nyertem ki. A kiszerelt fogaskerekeket felhúztam a kerekek tengelyeire. Csigakereket mivel elég hosszú volt ketté vágtam és egy tengelyre felhúztam őket. Aztán ugyan ennek a tengelynek a végére még felhúztam egy fogaskereket ami a motor fogaskerekéhez kapcsolódik. Ehhez a tengelyhez készítettem 2 csapágyat amiket a keretbe beragasztottam úgy, hogy ha a csigakerekes tengely a helyére kerül akkor jól kapcsolódjanak a kerkek fogaskerekeivel. A motort  a csigatengely felett helyeztem el a mozdonyközéptől eltolva a mozdony egyik vége felé, amennyire csak lehetett. A mozdony másik felébe és a fülkébe szabad részébe súlyokat reszeltem be  úgy hogy a fülke ablakain keresztül a szabad átlátás megmaradjon.Kép

Az áramfelvételbe mind a négy kerék be van vonva. Az érintkező lemezek a kerekek palástjára símulva szedik az áramot. Részükre a keret belső oldalára, pontosan a két tengely közé ragasztottam be egy konzolt. Mielőtt helyükre ragasztottam volna az áramszedőket a vezetékeket rájuk forrasztottam és fúrtam egy-egy lyukat a konzolba . A vezetékek másik végét egyszerűen a motorhoz forrasztottam.

A mozdonyszekrény festését követően kész is lett a pici mozdony. Persze leírva minden sokkal egyszerűbb. Ez a modell kb. 5 hónapon keresztül épült. Pedig semmi különleges nincs benne csak két kerék és egy egyszerű kasztni. Viszont vannak olyan alktrészek főleg a hajtásnál amik bizony nem sikerütek elsőre, sőt volt olyan is hogy csak a negyedik, ötödik alkatrész lett jó. Például a keretnél. Ott nagyon oda kellett figyelni hogy a kerekek párhuzamosan álljanak és egy síkba legyenek különben a mozdony billegni fog és nem fog a sínhez érni a négy kerék egyszerre.

A mozdony részére készítettem egy rövidke 6mm nyomközű 8cm hosszú pályát amin kipróbáltam, és működött is szépen. A sín rövidsége miatt a vontatási és egyéb tulajdonságait még nem sikerült kipróbálni, de majd csak sikerül Z-s sínt beszerezni.Kép De végre már

sikerült  is.

 

 

 

 

 

 

Kép

Kép

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Sín

(Tőkés Benkő, 2013.09.13 15:13)

Hol lehet Z-s sínt venni?

Re: Sín

(honlapgazda, 2013.09.13 21:14)

Mediker.hu-n nézz szét

knorbi99@gmail.com

(norbi modell, 2012.06.17 09:13)

szia ebbe a mozdonyba mekkora motor fér? Én még csak H0-ba készítettem c50-es mozdonyt és az egyszerűbb volt mint ez, de hasonló hajtásrendszerrel rendelkezik. Mennyibe kerültek ehez a modellhez az a-
lkatrészek összesen?

üdv norbi

Re: knorbi99@gmail.com

(Ates, 2012.06.17 21:21)

A motorja az egyik képen látható ami 5mm x 10mm-s. A többi alkatrésze egy régi magnó szalagszámlálójából való vagyis szemétből készült el.

modell13@citromail.hu

(modell13, 2009.04.21 13:12)

Szia ebbe a kis mozdonyba mien motort raktál?Én h0 be szeretnék egy ilyen mozdonyt eszkábálni igaz hogy inkább tt és lenne ugy igazi méret de nem baj.

Üdvözletel Modell13